Islam En Koran

Mag een vrouw alleen reizen

Als je kijkt naar de tradities van de reis van de vrouw, merk je dat ze anders zijn. Mag de vrouw alleen reizen of niet?

Als je kijkt naar de tradities van de reis van de vrouw, merk je dat ze anders zijn. Mag de vrouw alleen reizen of niet?
Mag een vrouw alleen reizen?
vraag:
Kan een vrouw zonder ‘Mahrem’ [1], soms voor professionele en soms voor sightseeing, alleen reizen of in een groep vrouwen tussen steden?
antwoord:
Als we kijken naar de tradities van de uitspraken van de profeet over de reis van de vrouw, merken we dat ze anders zijn. Terwijl, bijvoorbeeld, in sommige tradities de vrouw geen reis van één dag en één nacht weg zonder mahrem mag maken, volgens sommige tradities is dit voor een reis van twee dagen en twee nachten, voor sommigen op een reis van drie dagen en drie nachten , voor sommigen echter zonder een afstandsaanduiding verboden.
Aan de andere kant heeft onze profeet aangekondigd dat er een tijd zal komen waarop vrouwen zonder Mahrem mogen reizen. In de traditie van Adiyy bin Hatim zien we heel duidelijk dat deze stopzetting is uitgekomen.
De feiten dat de tradities verschillend zijn over dit onderwerp en de overlevering van Adiyy, die stelt dat vrouwen op een dag in staat zullen zijn om van Irak naar Mekka te reizen zonder een mahrem, tonen aan dat het verbod op vrouwen, zonder mahrem reizen, op basis van een oorzaak . Dus als de oorzaak (obstakel) voor het verbod wordt verwijderd, wordt het verbod opgeheven.
Zoals de traditie van Adiyy duidelijk aangeeft, was de reden voor het verbod van de vrouw om zonder zeemeermin te reizen, dat de veiligheid van de reisroutes niet gegarandeerd was .
De relevante tradities:
1. De traditie volgens welke een vrouw zonder Mahrem een ​​reis van één dag en één nacht niet mag maken:
Ebu Hurayra (vrede zij met hem) zegt: “De Boodschapper van God (SAV) zei: ‘Het is niet toegestaan ​​voor een vrouw die in God en de Laatste Dag gelooft om één dag en één nacht weg te reizen zonder een mahrem te maken [2]. ‘”
2. De traditie volgens welke een vrouw geen reis van twee dagen en twee nachten weg kan maken zonder Mahrem:
Ebu Saed el-Hudri (vrede zij met hem) zegt: “Ik heb van de profeet vier wijsheden gehoord die ik erg interessant vond en die me erg verbaasde (een van hen is): ‘Een vrouw mag niet twee dagen reizen als niet haar man of een man van haar familie, die niet is toegestaan ​​om te trouwen, aanwezig is [3]. “
3. De traditie volgens welke een vrouw zonder Mahrem geen reis van drie dagen en drie nachten mag maken:
Abdullah Ibn Omar (vrede zij met hem) rapporteert: “De Profeet (SAV) zei: ‘Een vrouw zou geen reis van drie dagen afstand moeten maken zonder een mahrem [4] . ‘ “
4. De tradities volgens welke een vrouw geen reis zonder mahrem mag maken:
Abdullah Ibn Abbas (vrede zij met hem) zegt: “Geen enkele vrouw mag zonder mahrem reizen. Niemand zal bij haar komen tenzij een mahrem van haar aanwezig is. ‘
Op aanraden van de profeet vroeg een van de metgezellen:
O Boodschapper van God, ik wil ten strijde trekken met deze en die soldaat. Mijn vrouw wil de bedevaart maken. (Wat wil je?) ‘
De profeet zei: ‘Ga ook met je vrouw mee [5]. ‘ “
5. De aankondiging dat de vrouw zonder mahrem kan reizen, zal:
Adiyy b. Hâtim (vrede zij met hem) vertelde het volgende:
“Toen ik bij de profeet was, kwam er een man die klaagde over armoede. Toen kwam er iemand anders die bij hem klaagde over de struikrovers. De profeet (SAV) zei:
‘Adiyy, heb je ooit de City Hire gezien [7]?’ Ik antwoordde: ‘Nee, ik heb haar nooit gezien, maar ze heeft me over haar verteld. Ik weet het van haar. ‘
Onze Profeet zei: “Als u zo lang leeft, zult u zien dat vrouwen in een reiswieg op de kameel vertrekken vanuit Hire, en zij zullen de omloop van de Ka’aba maken zonder angst voor iemand anders dan God. ‘
Ik vroeg me af en dacht hardop na: ‘Waar zullen deze struikrovers van de Tayy-stam zijn die overal het vuur van onrust en angst hebben aangestoken (zodat de vrouw alleen zal kunnen reizen)!’ De Profeet vervolgde: “Ik zweer je, als je zo lang leeft, zul je zeker de schatten van Kisra zien overwinnen.”
Ik vroeg: ‘The Treasures of Kisra Ibn Hurmuz?’ De profeet antwoordde: ‘Ja, de schatten van Kisra Ibn Hurmuz. Ik zweer het, als je lang leeft, zul je zeker merken dat iemand een handvol goud of zilver als aalmoes zal uitgeven, maar niemand zal vinden die het accepteert. Ik zweer ook dat de dag dat een van jullie terugkeert naar zijn Heer, er geen vertolker zal zijn tussen Hem en God. En God zal hem vragen:
‘Heb ik u geen gezant gestuurd en heeft hij de berichten niet aan u afgeleverd?’ Hij zal antwoorden: ‘Maar (u hebt)!’ Dan zal God vragen: ‘Heb ik u niet bezit gegeven en u niet begiftigd met uw uiterlijk?’ De mens zal antwoorden, ‘Maar (u hebt).’
Dus deze persoon zal naar rechts kijken en niets dan de hel zien. Hij zal naar links kijken en alleen de hel zien. ‘
Adiyy zei: “Ik zag de vrouw die vanuit een reiswieg op de kameel van Hire vertrok, zonder vrees voor iemand anders dan God, en uiteindelijk de omringende Kaaba maakte. Ik bevond me in het leger en veroverde de schatten van Kisra Ibn Hurmuz. Ik zweer je, als je lang zult leven, zul je zeker ervaren hoe de mensen van wie onze profeet vertelde een handvol goud zullen aanbieden als aalmoes [6] .
6. De nadering van metgezellen in relatie tot de reis van de vrouw
Imam Buhari gaf de volgende informatie aan het begin van de paragraaf over de tradities van de bedevaart van vrouwen:
Ahmed Ibn Mohammed el-Ezrakî zei tegen mij: “Ibrahim gedeeld met zijn vader Saad en zijn vader Ibrahim Ibn Abdurrahman Ibn Avf:” Omar Ibn Hattab, vrede zij met hem, toegestaan ​​op zijn laatste pelgrimstocht de Vrouwen van de profeet om met hen te reizen en stuurden samen met hen Osman Ibn Affan en Abdurrahman Ibn Avf [8]. ” ‘
Het is duidelijk dat deze twee metgezellen niet tot de mahremen van deze vrouwen behoren.
overzicht
Met betrekking tot de bedevaart zegt God:
“En de mensen zijn verplicht aan Allah om de bedevaart naar het huis te maken – voor zover ze een weg vinden naar (Ali-Imran 3/97).”
Hier wordt elke verantwoordelijke persoon bedoeld, ongeacht of het een man of een vrouw is. De uitdrukking “voor zover ze een weg vinden” omvat zowel de beveiliging van de reisroutes als de gezondheidstoestand en materiële mogelijkheden. Omdat de dienst privé is, vindt degene die de bedevaart maakt “een manier om het te doen”. Van nature is de veiligheid van vrouwen belangrijker dan de veiligheid van de man, omdat de vrouw fysiek zwakker is dan de man.
Het verbod op de reis van de vrouw zonder mahrem is niet beperkt tot de tijd van de profeet. Waar de veiligheid van de reisroutes niet wordt gegarandeerd, mag de vrouw niet zonder mahrem reizen. Maar als er beveiliging is, is er geen verbod.
[1] Echtgenoot of nauwer mannelijk familielid (vader, broer, oom …). [2] Buhârî, Taksîru’s-Salât 4; Muslim, Hajj 419, 422, (1339); Muvatta, Isti’zân 37; Ebu Dâvud, Menâsik 2; Tirmizî, Radâ 15. [3] Buhari, Muhsar, 37; Muslim, Hajj, 415, 416 (827). [4] Buhârî, Taksîru’s-Salât 4; Muslim 413 (1338). [5] Buhari Muhsar, 37; Muslim, 424 (1341). [6] Buhari, Menakib, 25. [7] Huur: is vandaag een district dat behoort tot de provincie Najaf in Irak. Het werd opgericht op 5 km van Kufa en ten zuidoosten van de grafheuvel Kinidra, gelegen tussen Kufe en Havarnak, in een breed laagland aan de rand van de rivier de Firat . Hüseyin Ali ed-Dakûkî, “Hîre”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c: 18, s: 122. [8] Buhari, Muhsar, 37. Yahya ŞENOL – Enes ALİMOĞLU

Fikret Hekim

Voeg opmerking toe