Islam En Koran

De angst voor de dood

De angst voor de dood
Vraag: “De laatste paar dagen ben ik erg bang geworden voor de dood. Is het een zonde om bang te zijn voor de dood? Ik kan die angst gewoon niet verslaan. Wat moet ik doen om niet bang te zijn voor de dood? “
Antwoord: “Mensen zijn meestal bang voor de dood om de volgende redenen:
1. Ze denken dat de dood zelf iets moeilijks en pijnlijks is.
2.Man betekent dat met de dood alle materiële en immateriële waarden verloren gaan.
3. Omdat ze niet precies weten wat ze na de dood zullen tegenkomen, of omdat ze geloven dat ze slechte dingen verwachten.
Dood is een moeilijke aangelegenheid en mensen zijn er bang voor, het is normaal. Maar bang zijn voor wat er na de dood gebeurt, past niet bij een moslim. Een moslim die probeert de geboden van Allah zo goed mogelijk te volgen en zijn verboden te respecteren, moet altijd op het goede hopen. Allah de verheven bevelen:
إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات وأقاموا الصلاة وآتوا الزكاة لهم أجرهم عند ربهم ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون.
“Zeker, degenen die geloven en goede werken doen en het gebed verrichten en de slechte belasting (Zakaat) betalen, hun beloning is bij hun Heer, en geen angst zal over hen komen noch zullen zij treuren (Bakara [de koe], 2 / 277). ‘
إن الذين قالوا ربنا الله ثم استقاموا فلا خوف عليهم ولا هم يحزنون.
“Degenen die zeggen: ‘Onze Heer is God alleen’ en handelen rechtvaardig, moeten niets vrezen en niet bedroefd zijn (Ahqaf, 46/13)”
Aisha (vrede zij met haar) vertelt ons over de last van de dood:
Toen de Boodschapper van God (vrede zij met hem) leed aan de ziekte die hem de dood bracht, zei hij:
, O Aischa! Ik heb altijd de bitterheid gevoeld van het (giftige) voedsel dat ik bij Haybar at. Nu zijn de momenten aangebroken waarop ik het gevoel heb dat mijn hartader wordt doorgesneden (Buhari, Megazi, 83). ‘
Dus de Profeet (sas) drukte de doodsstrijd van de dood uit … Er zijn nog steeds veel van dergelijke hadiths. We moeten echter meer doen om te geloven, dan om over deze dingen na te denken. Allah de Verhevene doet dit voor ons:
.يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله حق تقاته ولا تموتن إلا وأنتم مسلمون
“O gij die gelooft, vreest Allah zoals het past en sterft niet meer dan als moslims (Ali Imran [het huis van Imran], 3/102).”
ووصى بها إبراهيم بنيه ويعقوب يا بني إن الله صطصطفى لكم الدين فلا تموتن إلا وأنتم مسلمون.
“En Abraham gebood zijn zonen en ook Jakob,” Mijn zonen, Allah heeft de religie voor u gekozen, dus ga niet dood (Allah) (Bakara, 2/132). “
Onze gebeden voor onze laatste adem moeten er als volgt uitzien:
رب قد آتيتني من الملك وعلمتني من تأويل الأحاديث فاطر السماوات والأرض أنت وليي في الدنيا والآخرة توفني مسلما وألحقني بالصالحين.
“Mijn Heer, u hebt mij nu de heerschappij gegeven en mij de uitleg van dromen geleerd. O Schepper van de hemelen en de aarde, U bent mijn beschermer in deze wereld en in de toekomst. Laat me sterven in overgave en neem me mee onder de rechtvaardigen (Yusuf, 12/101). “
وما تنقم منا إلا أن آمنا بآيات ربنا لما جاءتنا ربنا أفرغ علينا صبرا وتوفنا مسلمين.
“O Heer! Geef ons veel geduld en laat ons sterven als moslims (Araf [the Heights, 7/126)! “
Om dergelijke angsten te overwinnen, moeten ze andere dingen in je hoofd verwerken. Ons advies aan u is om veel koranvertalingen te lezen. Maak een plan. Lees elke dag een pagina van de koranvertaling. Echter, door ze te begrijpen. Als je ze leest zonder begrip, zal het niet helpen. Je zult zien dat de angst voor de dood minder wordt na verloop van tijd.
Heb berouw voor je zonden, neem de beslissing om ze niet te binden en breng hun intenties in actie. Dan zullen je zonden worden vergeven. ‘

Fikret Hekim

Voeg opmerking toe