Islam En Koran
De individuele verantwoordelijkheid van de mens –

De individuele verantwoordelijkheid van de mens –

De individuele verantwoordelijkheid van de mens – 

De individuele verantwoordelijkheid van de persoon
Soms stelt men zich de vraag hoe mensen die in verschillende omstandigheden opgroeien, dezelfde test voor God moeten doorstaan. Een kind dat uit een arm gezin komt en niet wordt gesteund, kan dus niet worden vergeleken met een ander kind dat veel voordelen geniet.
Krijgt ieder mens hetzelfde resultaat ongeacht de ernst van het individuele examen? Zou het niet beter zijn als iedereen dezelfde test zou hebben? Vooral omdat we zelfs tijdens onze schooljaren bedroefd waren, dat we werden toegewezen aan een andere in plaats van de verwachte testgroep.
Om bevredigende antwoorden op deze vragen te vinden, proberen we te begrijpen hoe God de zin van het leven heeft gevormd:
Echt waar, We zullen je testen met een beetje angst en honger en verlies van goed, leven en fruit; maar geef blijde tijdingen aan de patiënt, 156 .
Ze zeggen, wanneer tegenspoed hen treft: “Voorwaar, wij zijn van Allah en wij keren terug tot Hem.” 157.
Zij zijn het die gezegend zijn door de zegen en genade van hun Heer en die terecht geleid worden.
Baqara (The Cow), verzen 155-157
Denkt u dat u naar de hemel zult gaan, zelfs als u niet hetzelfde ervaart als degenen vóór u?Armoede en verdrukking overkwamen hen en zij werden hevig geschud zodat de boodschapper en degenen die in hem geloofden riepen:
“Wanneer is Allah’s hulp?” Echt waar, Allah’s hulp is nabij.
Baqara (De koe), vers 214
Wie heeft de dood geschapen en het leven dat Hij je beproeft, wie van jullie is de beste in actie? en Hij is de Almachtige, de Vergevensgezinde,
Mulk (The Dominion), vers 2
Elk levend wezen zou de dood moeten kosten; en wij stellen u op de proef met kwaad en goed als examen; en ons zult u worden teruggebracht.
Enbiya (de profeten), vers 35
En ik heb de djinn en de mensen geschapen om Mij te dienen.
Zariyat (The Winds of Dispersion), vers 56
We willen je zeker testen totdat We degenen onder jullie die argumenteren (voor de zaak van God) uitroeien en standvastig zijn. En we willen de feiten over u verduidelijken.
Mohammed, vers 31
Denken mensen dat ze met rust zouden worden gelaten als ze zeggen: “Wij geloven”, en ze zouden niet op de proef worden gesteld?
We testten degenen die voor hen stonden. Dus zeker zal Allah degenen die waar zijn aanwijzen, en hij zal zeker de leugenaars aanwijzen.
Ankebut (The Spider), verzen 2-3
Het wordt op een indrukwekkende manier overgebracht dat deze wereld een plaats van testen is. God wil niet dat mensen zich te veel laten leiden door hun verlangens. In plaats daarvan moedigt hij mensen aan om verantwoordelijk te leven en te handelen.
We kunnen niet weten welke wijsheid achter de tests schuilgaat. Alles wat we moeten doen is het examen afleggen en werken aan het best mogelijke resultaat.
Natuurlijk heeft God elke persoon individuele vaardigheden verschaft. Vanuit dit perspectief is het misschien niet mogelijk voor iedereen om hetzelfde examen te ontvangen.
Bovendien moet elke persoon de goddelijke test ondergaan. Alleen deze tests verschillen van elkaar. Het is duidelijk uit de verzen dat mensen op de proef worden gesteld met honger, met materiaal, met hun veiligheid, met hun gezondheid of met hun rijkdom.
Dus, de beproevingen van de armen en de rijken of de gezonde en zieken zijn fundamenteel anders.
Zelfs mensen die opgroeien zonder enige religie en mensen die al vroeg van een religieuze opvoeding genoten, verschillen van elkaar.
Dus elke persoon krijgt een andere verantwoordelijkheid. Omdat God de eerlijkste is.
Ook de sociale omgeving, de fysieke conditie en het mentale vermogen zijn belangrijke factoren, die de individuele verantwoordelijkheid bepalen.
Op het eerste gezicht lijkt de materiële rijkdom van een persoon een groot goed. Maar alleen deze persoon draagt ​​een verantwoordelijkheid. Ook al lijkt armoede op het eerste gezicht onredelijk, het mag niet worden veracht onder het aspect verantwoordelijkheid in het hiernamaals.
Ieder mens wordt verantwoordelijk gehouden voor zijn individuele verdienste:
En die man zou niets anders moeten ontvangen dan waar hij naar streeft,
En dat zijn streven spoedig zal worden gezien.
Necm (The Star), verzen 39-40

Dr. Yahya Senol

Fikret Hekim

Voeg opmerking toe