Islam En Koran

De behoefte aan vertrouwen in de engele

Geloof in de engelen is een van de principes van het islamitische geloof. Dit werk legt de functie en betekenis van engelen uit.

Geloof in de engelen is een van de principes van het islamitische geloof. Dit werk legt de functie en betekenis van engelen uit.
De behoefte aan vertrouwen in de engelen
Dr. Jamal Najim

Moeten we in de engelen geloven?

Wij geloven in God. Dat is goed. Maar moeten we in de engelen geloven? Waarom?
Geloof in engelen is een van de belangrijkste pijlers van het geloof in de islam. God vermeldt in hoofdstuk (2) Al-Baqara (De koe), vers 285, dat de Boodschapper van Mohammed gelooft in alles wat hem door God is geopenbaard, en alle andere gelovigen, iedereen gelooft in God, zijn engelen , zijn Geschriften en zijn boodschappers.
سورة البقرة (2):
الرسول بما أنزل آمن إليه Vanaf ربه والمؤمنون كل آمن بالله وملائكته وكتبه ورسله لا نفرق بين أحد Vanaf رسله وقالوا سمعنا وأطعنا غفرانك ربنا وإليك المصير (285).
(285) De Boodschapper (Allah) gelooft in wat hem door zijn Heer (als een openbaring) is nedergezonden, en (met hem) de gelovigen. Allen geloven in Allah, Zijn engelen, Zijn Schriften en Zijn boodschappers – hoewel we geen verschil maken voor Zijn boodschappers (voor anderen). En zij zeggen: wij horen en gehoorzamen. (Geef ons) uw vergiffenis, Heer! Met jou zal het eindigen (eindelijk alles) “ .
De engelen worden 75 keer in 33 hoofdstukken in de Koran genoemd. Dit geeft het belang en de noodzaak aan om in de engelen te geloven.
NIET geloven in de engelen is als het verlaten van de islam! God zegt in hoofdstuk 4, An-Nisaa, Women, vers 136, dat hij zich ernstig vergist, die noch in God, noch in zijn engelen, noch in zijn geschriften, noch in zijn boodschappers, noch in de dagen van de opstanding gelooft.
: (4) سورة النساء
أيها الذين آمنوا يا آمنوا بالله ورسوله والكتاب الذي على نزل رسوله والكتاب الذي أنزل Vanaf قبل ومن يكفر بالله وملائكته وكتبه ورسله واليوم الآخر فقد ضل ضلالا بعيدا (136).
“O gelovigen, geloof in Allah en Zijn boodschapper en in het boek stuurde Hij naar zijn boodschapper en in de Schrift die hij eerder had neergezonden. En wie niet in Allah en Zijn opsluiting en Zijn boeken en Zijn boodschappers en in de Laatste Dag gelooft, is echt afgedwaald. “

1. Waarom is geloof in de engelen verplicht?

De eerste helft van het vorige vers vermeldt de reden waarom we in de engelen moeten geloven.
De geschriften (koran) stuurden Mohammed en de andere geschriften naar de andere profeten, voordat Mohammed door de engelen was overgeleverd.
Bijgevolg kunnen we de Schrift niet geloven zonder in de dragers (de engelen) te geloven.
Het is vanzelfsprekend dat we moeten weten wie de Schriften heeft overgeleverd als we in de profeten willen geloven.
Nadat God het geloof in Hem en in de Schriften heeft bevolen die Hij naar Zijn Profeet heeft gezonden, voegde Hij onmiddellijk in hetzelfde vers toe dat de ontkenning van engelen een grote fout is; dit vernietigt alle andere zuilen van het geloof, want zij (de engelen) zijn tenslotte de postbodes die de geschriften van God aan de profeten leveren.
God zegt in hoofdstuk (16) An-Nahl (de bijen), vers 2:
ينزل الملائكة بالروح من أمره على من يشاء من عباده أن أنذروا أنه لا إله إلا أنا فاتقون (2).
“Hij zendt de engelen neer volgens Zijn wil met de openbaring aan degenen onder Zijn dienaren die Hij wil toevertrouwen met de taak om de mensen te waarschuwen en te verkondigen:” Er is geen Heer dan ik; dus vrees Mij alleen! “ .
God verklaart ook in hoofdstuk 26, Ash Shura (De dichters), verzen 192, 193 en 194, zijn profeet Mohammed geruststellend:
وإنه لتنزيل رب العالمين (192) نزل به الروح الأمين (193) على قلبك لتكون من المنذرين (194)
192) “Deze Koran is een openbaring die neergezonden is vanuit de Heer der Werelden.
193) Daarmee kwam de gelovige geest (Gabriel),
194) in je hart zodat je een van de Warners kunt zijn “.

2. De Schriftzender van God en de beschermer:

Gods Schriftzender is de engel Gabriël. De beschermers zijn de bijbehorende engelen. Dus wanneer Gabriël een boodschap van God aan Mohammed brengt, vergezellen vele andere engelen hem als beschermer en beschermer tegen nieuwsgierige djinns.
God zegt in hoofdstuk 72, Al-Jinn (de jinn), verzen 26-28:
26) “ Hij is de kenner van de verborgenen – Hij openbaart aan niemand zijn kennis van de verborgene”,
27), behalve alleen aan wie Hij heeft uitgekozen onder Zijn boodschappers. En dan laat Hij achter hem en achter hem een ​​bewaker “,
28), opdat Hij zal zien dat zij (Zijn boodschappers) de boodschappen van hun Heer hebben verkondigd. En Hij omarmt alles wat bij hen is, en Hij registreert alle dingen heel goed “ .
عالم الغيب فلا يظهر على غيبه أحدا (26) إلا من ارتضى من رسول فإنه يسلك من بين يديه ومن خلفه رصدا (27) ليعلم أن قد أبلغوا رسالات ربهم وأحاط بما لديهم وأحصى كل شيء عددا (28).
Dus de beschermers omhelsden Mohammed hermetisch wanneer Gabriël hem iets over de Koran wilde leren, zodat hij er vrij zeker van kon zijn dat hij echt Gods openbaring ontving, totaal onaangetast door Satan en zijn fluisteringen, en ook ver van zijn eigen verbeelding en ideeën , Toen hij alles had begrepen en geleerd, was hij toen verplicht om wat hij de mensen had geleerd door te geven.
Het is overgeleverd door Mohammed dat hij zei dat de horizon volledig verduisterd was toen het hoofdstuk van Al-Anam (vee) onthuld werd omdat het gedragen werd door zoveel engelen.

3. De taak van de engelen betreffende de afdaling van de Schriften:

Er is veel in de Koran geopenbaard over de taken van de engelen. Hier zullen we alleen die opsommen die gerelateerd zijn aan het verval van de Koran:

A. De overdracht van de boodschappen van God aan het uitverkoren volk:

De boodschap van God komt tot zijn profeten door een bemiddelende engel.
Er zijn drie manieren waarop boodschappen van God mensen bereiken:
Ten eerste:
Iets zien in de droom en inspiratie: niet alleen profeten kunnen iets in de droom zien.
We kunnen bijvoorbeeld zeggen dat Abraham droomde van het offer van zijn zoon.
Verder is er de droom van Mohammed over de verovering van Mekka met zijn metgezellen, waarin ze verkort haar dragen. Zelfs niet-moslims kunnen iets in hun dromen zien; zoals het geval was met de koning van Egypte, wiens droom werd geïnterpreteerd door de profeet Joseph.
De moeder van Mozes werd geïnspireerd om haar baby (Mozes) op een brancard te zetten en toen in de rivier toen ze bang voor hem was, werd haar gegeven dat God hem terug zou brengen naar haar.
Zelfs dieren kunnen geïnspireerd worden. Als een voorbeeld noemde God de bijen dat ze nesten moesten bouwen in de bergen, in de bomen en in wat mensen voorbereiden.
Evenzo kunnen levenloze objecten “orders” ontvangen. Hoofdstuk 99 Al-Zalzala stelt dat God de aarde (5) heeft opgedragen om hun lasten op de laatste dag weg te gooien (2).
وأخرجت الأرض أثقالها (2). بأن ربك أوحى لها (5
(2) “ En de aarde geeft haar lasten” .
(5) “Omdat uw Heer Zich aan hen heeft geopenbaard” .
Ten tweede:
De boodschap is alleen te horen, zoals het geval was met Mozes, die de stem van God hoorde, maar Hem niet kon zien.
Ten derde:
Hier zendt God een boodschapper (een engel), die dan een boodschap doorstuurt naar een persoon (boodschapper) in de naam van God.
Gabriël is de vertrouweling van God die slechts wordt neergezonden om profeten (boodschappers) te zijn om goddelijk nieuws of geschriften te leveren. Hij leest ze voor aan hen zoals God zou doen. Ondertussen is de boodschapper hermetisch ingesloten door vele andere engelen, als bewakers en beschermers van de duivels.
Gods boodschappen kunnen alleen naar gezanten (profeten) worden gestuurd. Gabriel, de vertrouweling van God, is de enige agent die berichten bezorgt. Zulke berichten kunnen, voor. B. niet gezien in een droom, of op de een of andere manier geïnspireerd.
De reden hiervoor is dat de boodschapper vrij zeker is en er geen twijfel over bestaat dat deze boodschap een boodschap van God is, omdat iedereen kan beweren dat hij van God een boodschap of een inspiratie of iets in de hemel heeft ontvangen. Een droom hebben gezien “. Dit wordt duidelijk in de volgende verzen (26-28) van hoofdstuk 72, Al-Jinn:
عالم الغيب فلا يظهر على غيبه أحدا (26) إلا من ارتضى من رسول فإنه يسلك من بين يديه ومن خلفه رصدا (27) ليعلم أن قد أبلغوا رسالات ربهم وأحاط بما لديهم وأحصى كل شيء عددا (28).
(26) “Hij is de kenner van de verborgenen – Hij openbaart aan niemand zijn kennis van de verborgen,
(27) behalve alleen aan wie Hij heeft uitgekozen onder Zijn boodschappers. En dan laat Hij hem achter en achter hem een ​​bewaker,
(28) opdat Hij zal zien dat zij (Zijn boodschappers) de boodschappen van hun Heer hebben verkondigd. En Hij omarmt alles wat bij hen is, en Hij registreert alle dingen heel goed “ .

B) Mensen onderwijzen door middel van praktische lessen:

Hier zijn twee voorbeelden van de Koran en nog twee van de Sunna:
Het eerste voorbeeld:
In hoofdstuk Al-Kahf (18), verzen 60-82, wordt het verhaal van Mozes met El-Khidr beschreven. Al-Khidr is een engel die door God naar Mozes werd gestuurd om hem te leren wat hij van niemand anders zou leren. Maar hoe kan een engel, een profeet die persoonlijk door God is aangesproken, leren van de logica?
De engel (al-Khidr) zal Mozes enkele harde lessen leren, in geduld, in het dragen van pijn, in opoffering en in geloof in Gods belofte. Mozes moest de engel beloven dat hij hem geen vragen zou stellen.
Beiden gingen samen op reis tot ze aan boord van een schip gingen. De engel doorboorde onmiddellijk een groot gat in de bodem van het schip.
Het schip behoorde toe aan een arme groep matrozen die hun dagelijks brood verdienden door op zee te werken. In plaats van deze mensen te helpen (Al-Khidr), groef hij een gat in hun schip en maakte het ongeschikt en moest het gerepareerd worden. Het interessante was dat de eigenaars van het schip niet eens boos waren en niets zeiden. Misschien motiveerde haar vreemde gedrag Mozes om met verbazing Al-Khidr te vragen waarom hij zoiets had gedaan. Hij gaf geen antwoord.
Later vervolgden ze hun reis. Daar ontmoetten ze een jonge man. Al-Khidr viel hem aan en doodde hem zonder aanwijsbare reden. Het is natuurlijk geen wonder dat Mozes erg boos werd over het doden van een onschuldige man. Maar het was nog verbazingwekkender dat de familieleden van de vermoorde jongeman niets hadden gedaan en geen compensatie eisten. Mozes kon het niet weerstaan ​​om te vragen. Hij corrigeerde hem en beantwoordde zijn vraag niet. Mozes werd steeds meer verrast en de kansen om langer bij Al-Khidr te blijven, werden steeds kleiner.
Uiteindelijk kwamen ze bij een dorp. Ze vroegen de bewoners om hulp, maar ze wilden hen niet helpen. En toen vond Al-Khidr een vervallen muur die snel zou instorten. Hij corrigeerde haar onmiddellijk. Dat was opmerkelijk, omdat hij ze gewoon had gerepareerd en ze niet opnieuw had opgebouwd, tegen de normale regel in de bouwtechniek in. Een dergelijke vervallen muur zou eerst volledig moeten worden ontmanteld om vervolgens te worden herbouwd.
Nu vroeg Mozes zich verbaasd over dit onverklaarbare gedrag van Al-Khidr. Gevraagd naar de oorzaak van de muurherstelling voor mensen die hen niet eens een glas water hadden aangeboden, was Mozes zijn allerlaatste kans om bij Al-Khidr te verblijven verloren.
Helaas kon Mozes niet langer wachten omdat hij de achtergrond van de acties van El-Khidr niet kende. Anders hadden we meer geleerd, zoals de profeet Mohammed had gewenst.
Al-Khidr gaf uiteindelijk de uitleg voor zijn mysterieuze en onbegrijpelijke gedrag aan het einde van de gezamenlijke reis met Mozes.
De verbazing van Mozes vervaagde geleidelijk toen hij de grondgedachte achter Al-Khidr’s daden leerde kennen.
Ongetwijfeld had de engel (Al-Khidr) zijn rol als leraar van Mozes volledig vervuld. De betekenis van deze verhalen is hierboven al genoemd.
Let op iets heel belangrijks:
De betekenis van exegese:
Exegese betekent dat elke handeling (ding) te wijten is aan hun motief. Dit betekent op zijn beurt altijd dat gebeurtenissen in hun context worden beschouwd.
In deze context vertelt God in Al-Kahf 18, vers 78, wat Al-Khidr zei: “Nu vallen we uit elkaar. Ik (Al-Khidr) geef je (Mozes) de uitleg van waar je niet op kon wachten. “
Het tweede voorbeeld:
Toen David eenmaal in zijn gebedsruimte zat, zag hij plotseling en verrassend twee mannen om hem heen. Hij vroeg zich af hoe die twee, ondanks de strengste bewaking, überhaupt konden binnenkomen. Hij was bang voor hen. Toen zeiden ze tegen hem dat hij niet bang hoefde te zijn, ze wilden gewoon dat hij een eerlijk vonnis velde. Hier zei de aanklager dat zij beiden broers zijn en dat hij slechts één schaap heeft, terwijl zijn rijke broer negenennegentig schapen heeft. Niettemin wilde zijn broer het enige schaap meenemen. Zonder naar hem te luisteren (de beklaagde), antwoordde David dat de verdachte ongelijk had. Hij was nog niet gekalmeerd van zijn angst.
Hier had David moeten weten dat de rijke broer alleen zijn arme broer wilde helpen door voor het enige schaap te zorgen. Op die manier zou de arme broeder genoeg tijd hebben om voor zichzelf te zorgen.
Maar David begreep de situatie heel snel en besefte dat het een goddelijke test was geweest. Onmiddellijk vroeg hij God om vergeving en knielde neer.
We leren van dit verhaal dat je eerst geen oordeel moet vellen zonder naar beide kanten te luisteren. En ten tweede, dat men geen oordeel moet vellen tenzij iemand in een rustige mentale toestand verkeert.
Trouwens, de wetten zijn vastgelegd in de rechtbank. Dus je moet eerst bewijs verzamelen en onderzoeken. Dan zou u beide partijen met dezelfde interesse moeten horen. De rechter moet immers in zijn beste vorm zijn voordat hij zijn vonnis uitspreekt.
Het derde voorbeeld:
Het staat vast dat onze profeet Mohammed op een dag een gast ontving terwijl hij bij zijn metgezellen zat. Deze gast had hele witte en schone kleren en droeg donkerzwart haar. Je keek niet eens naar hem en of hij een reis achter de rug had. Niemand van de aanwezigen kende hem. Hij zat recht tegenover de profeet en begon vragen te stellen.
Hij vroeg Mohammed wat de islam was. Mohammed antwoordde: “Islam is om te getuigen dat er geen god is dan Allah en dat Mohammed zijn boodschapper is. Vijf gebeden moeten dagelijks worden gedaan, aalmoezen geven, vasten in de Ramadan en bedevaart worden naar Mekka als je kunt. “De gast zei dat dat juist was. De volgelingen van Mohammed, die hiervan getuige waren geweest, vroegen zich af en zeiden: “Hoe kun je iemand vragen en dan het antwoord correct noemen?”
De gast bleef vragen wat de “Iman” (het geloof) was. Dus Mohammed antwoordde dat Iman in God geloofde, in de engelen, in de Schriften van God, in de profeten, in de opstandingsdag, en dat de goeden en de slechten gebonden zijn aan Gods regels. Nogmaals, de gast antwoordde dat dit in orde was.
De gast stelde verdere vragen en zei altijd nadat Mohammed had geantwoord dat ze in orde waren. Toen ging hij weg. Toen vroeg Mohammed zijn metgezellen wie deze gast zou zijn geweest. Niemand wist het. Toen verklaarde Mohammed dat de gast van de engelen Gabriël was, dat hij gekomen was om hun hun religie te leren.
Dit was een geavanceerde methode van lesgeven. De leraar (Gabriel) vroeg en Mohammed antwoordde. Het alwetende (de veelgevraagde Mohammed) kon er dus zeker van zijn dat zijn kennis juist was, en de niet-kenners (van het publiek) leerden het nu.
En dus zien we duidelijk dat Gabriël naast zijn rol als drager van Gods geschriften, nog een andere taak heeft: het onderwijzen van wijsheid, Gods wetten en voorbeelden van hoe ze staan ​​in de Koran.
God zegt in hoofdstuk 4, An-Nisaa, vers 113, dat Hij het boek en de wijsheid over hem (Mohammed) heeft onthuld en hem heeft geleerd wat hij niet eerder wist.
ولولا فضل الله عليك ورحمته لهمت طائفة منهم أن يضلوك وما يضلون إلا أنفسهم وما يضرونك من شيء وأنزل الله عليك الكتاب والحكمة وعلمك ما لم تكن تعلم وكان فضل الله عليك عظيما (113).
113) “Als God je niet met Zijn genade en genade had beschouwd, zouden sommige mensen geprobeerd hebben je te misleiden. In werkelijkheid misleiden ze zichzelf (zonder zich hiervan bewust te zijn). Ze kunnen je geen kwaad doen. God heeft je het boek en de wijsheid gestuurd en je geleerd wat je niet wist. De gunst die God je heeft gegeven, is buitengewoon groot .
In een ander vers (5) van hoofdstuk Al-Najm 53 staat dat Gabriel degene is die wordt aangeklaagd om Muhammad te onderwijzen.
علمه شديد القوى (5).
113) “ De begaafde met machtige krachten (Gabriël) heeft hem geleerd” .
 
Het vierde voorbeeld:
Mohammed zei dat hij Gabriël twee dagen als een gebedshoofd had.
Op de eerste dag was Gabriel Vorbeter ‘s middags gebed, toen de zon verticaal boven hen stond en net begon te dwalen naar het westen. Toen in het middaggebed, toen zijn schaduw zo lang was als hij was, zelfs tijdens het avondgebed, toen het vasten mocht eten, tijdens het nachtgebed, toen de roodheid verdween van de horizon. Eindelijk tijdens het ochtendgebed, toen iemand stopte met eten te vasten.
Op de tweede dag verscheen Gabriël opnieuw als het gebed voor Mohammed tijdens het middaggebed, toen zijn schaduw net zo groot was als hijzelf. Toen weer in het middaggebed, toen zijn schaduw twee keer zo lang was als hij. Hij keerde terug naar het avondgebed toen de vastende man mocht eten en ook naar het nachtgebed, toen de nacht het einde van het eerste derde bereikte. Toen naar het ochtendgebed, toen je de dingen gewoon kon zien, voor zonsopkomst.
Ten slotte vertelde Gabriël aan Mohammed dat dit de tijden waren van de dagelijkse verplichte gebeden die voor hem en de profeten en gelovigen vóór hem waren voorgeschreven, evenals de tijd tussen de begintijden en de eindtijden van elk gebed.
Dit is een levend voorbeeld van de leer van Mohammed door de engel Gabriël, waarin hij leerde hoe Gods geboden moesten worden geoefend. Het is bekend dat God ons heeft geboden om te bidden en in de Koran de noodzakelijke bewegingen uit te leggen en wat te zeggen in de tussentijd. Maar de praktische oefening moest worden gezien en geoefend. En dat is precies wat Gabriel Mohammed deed.
De graad:
Geloof in de engelen is verplicht, in verband met geloof in God, in de Schriften en in de Boodschappers. Zij (de engelen) zijn vertrouwenspersonen van God en helpen bij het overbrengen van zijn geschriften naar de boodschappers (profeten). Ze leren hen de wijsheid genoemd in de Koran. Door middel van praktische oefeningen laten ze zien hoe Gods geboden moeten worden uitgevoerd, zoals hierboven vermeld. Soms wordt iemand naar beneden gestuurd om een ​​profeet les te geven, zoals het geval was in het verhaal van Mozes en Al-Khidr, of wanneer Gabriël naar Mohammed kwam terwijl hij met zijn metgezellen zat om voor de iman en de goede doelen te zorgen vragen.
Om al deze redenen is geloof in hen een essentiële pijler van de islam.
Het ontkennen van hen (de engelen) of iets dat in de koran wordt genoemd, kan niet samengaan met de islam.
God zegt in hoofdstuk Al-Baqara 2, verzen 97 en 98, dat Mohammed de vijanden van Gabriël zou vertellen dat hij hem de koran had gegeven met toestemming van God, en de geschriften voor hem bevestigde (97). Wie Allah, zijn profeten en engelen, Gabriel en Michael, aanvalt, dus Allah is de vijand van alle afgodenaanbidders (98).
سورة البقرة (2):
قل من كان عدوا لجبريل فإنه نزله البك بإذن الله مصدقا لما بين يديه وهدى وبشرى للمؤمنين (97).
97) “Zeg: als iemand vijandig staat tegenover Gabriël – en hij heeft hem naar het hart gestuurd met de toestemming van Allah, als bevestiging van wat vóór hem was (in openbaringen), en als leidraad en goed nieuws voor de gelovigen .
98) “als iemand tegen Allah en zijn engelen en boodschappers en Gabriël en Michael is, dan is (omgekeerd) Allah vijandig tegenover de ongelovigen” .

Fikret Hekim

Voeg opmerking toe