Islam En Koran

Het beeld van levende dingen en beeldhouwkunst

Er bestaat een algemene mening onder islamitische geleerden dat het beeld van levende wezens en beeldhouwwerken verboden is. Wat zijn de verklaringen van de profeet Mohammed en de verzen van de Koran die het beitelen van standbeelden in
om deze relatie te begrijpen?

Er bestaat een algemene mening onder islamitische geleerden dat het beeld van levende wezens en beeldhouwwerken verboden is. Wat zijn de uitspraken van de profeet Mohammed en de verzen van de Koran die het beitelen van standbeelden in
om deze relatie te begrijpen?
Het portret van levende dingen en beeldhouwwerk [1]
Dr. Jamal Najim
In het volgende rapport wordt de kwestie besproken van het islamitische oordeel over het beeld van levende wezens en over het beeldhouwen van sculpturen en het gebruik van plastic modellen.
De koran heeft niets gezegd over het verbod om levende wezens te portretteren, hun fotografische afbeeldingen of het snijwerk van beelden. Integendeel, de Koran stond het toe. In dit opzicht zegt God in vers 110 van het hoofdstuk van Al-Maida (5) tegen Jezus, zoon van Maria:
وإذ تخلق من الطين كهيئة الطير بإذني فتنفخ فيها فتكون طيرا بإذني (110)
“… dat je met mijn toestemming vogelfiguren uit klei hebt gemaakt en ze hebt ingeblazen; dus werden ze vogels met Mijn toestemming. “[2]
Dit betekent dat Jezus vogelfiguren uit klei heeft gemaakt, wat betekent het maken van sculpturen! Pas toen hij ademhaalde, werden deze kleifiguren echte levende vogels, een duidelijk teken en bewijs dat hij inderdaad een afgezant (Rasul) en profeet van God was.
Sommigen beweren misschien dat dit vers geen bewijs is van de toestemming van de beeldhouwkunst. Het is slechts een wonderteken van een profeet. We moeten een profetisch wonder niet volgen in onze acties.
We kunnen dit tegengaan door te zeggen dat een profeet nooit iets verboden mag doen, wat later zelfs als een teken van zijn profeetschap zou kunnen worden beschouwd. Het volgende vers maakt dit duidelijker (Hoofdstuk 34 [Saba], vers 13):
يعملون له ما يشاء من محاريب وتماثيل وجفان كالجواب وقدور راسيات اعملوا آل داوود شكرا وقليل من عبادي الشكور (13).
‘Ze maakten voor hem, naar eigen keuze, plaatsen van aanbidding, standbeelden, kommen, zo groot als bekkens, en stevige, machtige ketels:’ Werk, u, uit het huis van David, uit dankbaarheid. ‘ En slechts een paar van mijn dienaren zijn dankbaar. “[3]
Het vers zegt dat Salomo (Suleiman), een profeet van God, standbeelden en sculpturen maakte. Natuurlijk zou een profeet nooit iets bestellen dat verboden is. Profeten zouden nooit iets verkeerds kunnen doen zonder door God berispt te worden. Integendeel, het werk van de kunstenaars van Salomo werd daarom in de Koran vermeld om te laten zien dat het een speciale gave van God was.
De tradities die de beelden en beelden veroordelen, leidden tot misverstanden, omdat ze helaas niet in verband werden gebracht met de overeenkomstige verzen. Bovendien vroeg men zich niet af voor welk doel deze beelden feitelijk werden gemaakt. Daarom is men niet tot de juiste interpretatie gekomen.
Nu rijst de vraag voor ons om de tradities te begrijpen die de productie van sculpturen veroordelen?
Als we de relevante tradities van dichterbij bekijken, kunnen we al duidelijk de reden aangeven, namelijk dat deze sculpturen en mensachtige beelden werden geassocieerd met God of gelijkgesteld met God.
Iemand anders dan God aanbidden is ongeloof, ongeacht wie je dient, of het een echt mens is, of een gesneden, mensachtige en -achtige sculptuur, of een natuurlijk fenomeen zoals de zon of de maan.
Dat iets of iemand anders dan God wordt aanbeden, is geen obstakel voor een moslim om het object in kwestie te vertegenwoordigen. Bijvoorbeeld, christenen aanbidden Jezus en zijn moeder, maar wij moslims aanbidden hen en bidden voor hen. Er waren ook mensen die de zon en de maan aanbaden, maar toch blijven ze allebei Gods wonderen voor altijd.
Als er bijvoorbeeld mensen zouden zijn die de auto zouden aanbidden, zou dit de vervaardiging en het gebruik ervan niet strafbaar maken.
Het idee van gelijkheid met God en een schepping apart van God wordt fundamenteel verworpen door de islam. De volgende verzen laten zien dat het niet mogelijk is om iets te doen dat lijkt op hoe God het creëert:
أم جعلوا لله شركاء خلقوا كخلقه فتشابه الخلق عليهم قل الله خالق كل شيء وهو الواحد القهار ( 16).
“Of hebben ze partners van God opzij gezet die een schepping zoals de zijne hebben gemaakt, zodat die creaties op hen lijken (hoofdstuk 13, Ar-wiel, vers 16)?” [4]
Het vers zegt dat er geen logische reden is waarom mensen God niet dienen omdat Hij alleen de kwaliteiten bezit van een Schepper wiens schepping helemaal niet kan worden verward met de schepping van anderen. Hetzelfde vers wijst op het onvermogen van de mens om een ​​identieke creatie te creëren als Hij schept, dus er kan geen verwarring zijn.
In vers 36 van hoofdstuk 52 (At-Tur) staat:
35م خلقوا من غير شيء أم هم الخالقون (35) أم خلقوا السماوات والأرض بل لا يوقنون (36).
“Of zijn ze gemaakt zonder Schepper? Of zijn ze zelf de makers?
Of creëerden ze de hemelen en de aarde? Nee, ze accepteren de waarheid niet. “ [5]
Hier wordt bevestigd dat de mens niets dan een schepsel is.
Bovendien kan niemand iets creëren dat op de schepping van God lijkt. Zelfs als de hele mensheid gecombineerd was, kon ze zelfs geen vlieg maken.
In de verzen 73-74 van hoofdstuk 22 (Al-Hajj) staat:
يا أيها الناس ضرب مثل فاستمعوا له إن الذين تدعون من دون الله لن يخلقوا ذبابا ولو اجتمعوا له وإن يسلبهم الذباب شيئا لا يستنقذوه منه ضعف الطالب والمطلوب (73) ما قدروا الله حق قدره إن الله لقوي عزيز (74)
“Oh mensen! Een gelijkenis is geciteerd, dus luister: zij die haar aanbidden in plaats van God kunnen geen vlieg maken, zelfs als ze zich verenigen. Als de vliegen iets van hen weg wilden nemen, konden ze het niet van hen redden, zo zwak is het verlangen en wat nodig is.
Ze waardeerden God niet zoals Hij verdiende. God is sterk en krachtig. “[6]
Hier wordt nogmaals benadrukt dat het absoluut verboden is in de islam om een ​​ander schepsel gelijk te stellen aan God:
ما قدروا الله حق قدره
“Je hebt God niet gewaardeerd zoals hij verdient.”
Het is helemaal niet haalbaar.
Van alles wat tot nu toe is gezegd, komen we tot het besef dat men de tradities alleen in overeenstemming met de Koran kan begrijpen en verklaren. Het is dus fundamenteel verkeerd om de tradities te begrijpen of te interpreteren zonder de context van de Koran.
Dus z. Bijvoorbeeld, Mohammed vertelde zijn vrouw Aisha eens dat degenen die het meest streng worden gestraft op de Dag van de Wederopstanding degenen zijn die standbeelden maken. Deze hadith kan alleen worden begrepen in samenhang met de toevoeging dat de beoogde groep beeldhouwers hun standbeelden voor aanbidding had gemaakt.
Hetzelfde is te vinden in hoofdstuk 21 (Al-Anbiya), verzen 51-54:
ولقد آتينا إبراهيم رشده من قبل وكنا به عالمين (51) إذ قال لأبيه وقومه ما هذه التماثيل التي أنتم لها عاكفون (52) قالوا وجدنا آباءنا لها عابدين (53) قال لقد كنتم أنتم وآباؤكم في ضلال مبين (54).
“En (eerder) gaven we Abraham zijn juiste inzicht. We wisten van hem. (In die tijd) toen hij tegen zijn vader en zijn volk zei: ‘Wat zijn deze beelden (tamaathiel) waaraan u bent toegewijd (in uw sekte)?’ Ze zeiden: ‘We hebben (al) onze vaders gevonden die hen dienen.’ Hij zei: ‘Dan zijn u en uw vaders klaarblijkelijk fout.’ “ [7]
Hier, in de verzen hierboven, beschuldigt Abraham zijn volk van afgoderij en verwerpt hem volledig.
Evenzo verwierp Mozes het maken van het kalfsbeeld volledig door de Sameri, die verklaarde dat zij zijn God en God van de “Israëlieten” was. Mozes wees het maken van het beeld niet af, maar beschouwde het als een god. Dat heeft mensen zeker gek gemaakt.
We merken op dat de Koran niet het maken van beelden of het beitelen van beelden van welke aard dan ook heeft verboden, maar om ze te aanbidden of zelfs te dienen. Dit is echt strikt verboden.
Salomo heeft zijn dienaren bevolen om beeldhouwwerken en standbeelden te bouwen. Terwijl Abraham en Mozes weigerden. Dit maakt duidelijk dat het verbod alleen gericht is tegen het doel van de productie.
Geen redelijk persoon twijfelt aan het verbod op afgoderij. Aan de andere kant moet hij de productie van beelden voor legitieme doeleinden niet verbieden, zoals Salomon deed.
Mohammed vernietigde alle afgoden in en rond Mekka omdat ze waren gebouwd met als doel aanbidding. Hij sprak luid 81 in hoofdstuk 17 (Al-Isra):
وقل جاء الحق وزهق الباطل إن الباطل كان زهوقا (81)
“En zeg: de waarheid is gekomen (met de islam), en leugens en bedrog (van ongeloof) zijn verdwenen. Liegen en bedrog gaan (altijd) voorbij. “[8]
Alle afgoden in en rond Mekka waren het symbool van de dienst en afgoderij van anderen behalve God. Mohammed wilde Mekka van shirk (afgoderij) zuiveren, zoals zijn voorvader Abraham hem had aangedaan, om te laten zien dat deze levenloze figuren en figuren niet verafschuwd mogen worden. God alleen verdient verheerlijking en aanbidding.
Hetzelfde kan gezegd worden over schilderen met de hand of met de computer.
Alles is toegestaan ​​zolang het niet is gemaakt voor een verboden doel.
Süleymaniye Foundation
Centrum voor Religieuze Studies Istanbul

Fikret Hekim

Voeg opmerking toe